Již 100 let podporujeme české novináře.


Vytisknout

Zprávy

Svoboda maďarských médií znovu přiškrcena

Úterý, 4. prosinec 2018  |  napsal(a): v kategorii: Zprávy

Chcete-li vědět, co představují útoky na média pro budoucnost demokracie ve světě, udělejte si výlet do Budapešti, doporučila komentátorka listu New York Times Pamela Druckermanová ve svém komentáři k aktuální situaci na maďarské mediální scéně. Vlastníci většiny tamních provládních médií totiž vložili aktiva do nadace, která se stane dominantním pravicovým mediálním konglomerátem v zemi, jak informovala agentura AP. Středoevropská tisková a mediální nadace (CEPMF) bude sdružovat internetové zpravodajské portály, kabelové televize, rozhlas, bulvární a sportovní noviny, časopisy a veškerá regionální maďarská periodika.

Většinu uvedených médií buď mají v majetku, nebo založili spojenci maďarského premiéra Viktora Orbána. Některá se z relativně nezávislých sdělovacích prostředků proměnila na otevřené stoupence vlády, což jim přináší množství státní nebo vládní inzerce. Zahraniční experti upozorňují na trvalé omezování svobody slova po nástupu Orbána k moci. Dávno známá je skutečnost, že se média nekupují kvůli výdělku, ale kvůli daleko vyšším cílům. Kdo má média, má moc, a kdo má moc, má pravdu. Autokratičtí hlasatelé své pravdy pak nestojí o to, aby ji kdokoli jakkoli zpochybňoval. Když byl např. před dvěma roky umlčen ostrým řezem jeden z největších opozičních deníků Nepszabadsag, stále zůstávala nezávislá kritická média. Nyní ovšem, jak upozorňuje analytička společnosti Mertek Media Monitor z Budapešti Agnes Urbanová, budou pravicová média blízká vládě pod totální kontrolou. Stát bude přidělovat inzertní zakázky v mnohem centralizovanějším systému, v jehož konkurenci mohou ostatní média jen těžko fungovat.

Do CEPMF se přihlásilo 10 mediálních společností a všechny vložily do nadace svá aktiva zdarma, ačkoli podle AP představuje jejich odhadovaná hodnota nejméně 88 milionů eur. Ve svém prohlášení CEPMF proklamuje, že má za cíl pomoci maďarským tištěným novinám, sloužit zájmu čtenářů a hájit občanské hodnoty. Konglomerát povede vydavatel Gábor Liszkay známý svou loajalitou k Orbánovi.

Podle zprávy ČTK označuje organizace Freedom House mediální prostředí v Maďarsku za „částečně svobodné“. Jeho minusové body se na stostupňové škále tiskové svobody od roku 2010, kdy jich mělo 23, téměř zdvojnásobily na letošních 44.


Komentáře k článku:

Přidejte komentář ↓

Přidejte komentář: